Nye regler for markedsføring via sosiale medier?

Vi har i NORDMA i lenger tid hørt at det jobbes med å få på plass nye, nordiske retningslinjer for markedsføring via sosiale medier. Forbrukerombudsmennene i de nordiske landene har jobbet sammen om dette i en tid.
Illustrasjon: Flickr, kdonovan_gaddy

Et utkast til disse retningslinjene ble før jul sendt på høring i Danmark. Forbrukerombudsmanden i Danmark skriver her at formålet med retningslinjene er å skape klarhet i forhold til hvordan de alminnelige reglene markedsføringsloven skal anvendes for markedsføring i de sosiale mediene.

Forbrukerombudet i Norge har ikke publisert en norsk versjon av retningslinjene. Så vidt vi er kjent med vil disse heller ikke bli sendt på høring i Norge. Vi vet derfor ikke nøyaktig hvordan den norske versjonen av disse retningslinjene vil være. Vi har vel likevel grunn til å anta at de i innhold vil legge ganske tett opp til den danske versjonen. Høringsfristen til det danske utkastet gikk ut i desember i 2011, vi har derfor ennå heller ikke sett den endelige danske versjonen.

I NORDMA følger vi dette arbeidet tett og vi er i løpende kontakt med Forbrukerombudet. Vi har også et godt samarbeid både med Sverige og med Finland i denne saken.

Stikkord for hvilke spørsmål som behandles i utkastet til retningslinjene er:
• Forbudet mot skjult reklame
• Uanmodet elektronisk markedsføring
• Markedsføring overfor barn og unge
• Innholdet av bannerreklamer
• Ansvaret for markedsføringens innhold
• Grenseoverskridende markedsføring

Dersom du vil sette deg inn i det danske utkastet, finner du det her.

Dersom du har kommentarer eller spørsmål til disseretningslinjen ta gjerne kontakt med daglig leder i NORDMA Therese Fevang.
 

PREFIX='

NORDMA informerer

' POSTFIX='
' PAGEBAR=0 ]]}
klagest

KLAGESTATISTIKK FRA FORBRUKEROMBUDET


NORDMA har mottatt klagestatistikk fra Forbrukerombudet.

LES MER
PREFIX='

NORDMA informerer

' POSTFIX='
' PAGEBAR=0 ]]}
LTG

KLART FOR TILSYN ETTER COOKIE-BESTEMMELSEN

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet skal i løpet av våren kontrollere i hvilken grad norske nettsteder fyller de nye kravene til bruken av cookies (informasjonskapsler).

LES MER
PREFIX='

NORDMA informerer

' POSTFIX='
' PAGEBAR=0 ]]}
@

NY UTGAVE AV BRANSJENORM FOR CALLCENTRE

NORDMA har sammen med VIRKE gått gjennom Bransjenorm for callcentre og oppgradert normen

 

LES MER
PREFIX='

NORDMA informerer

' POSTFIX='
' PAGEBAR=0 ]]}
braepost

NY BRANSJENORM FOR GOD EPOSTMARKEDSFØRING

IKT-NORGE, INMA OG NORDMA etablerer «Bra E-post»

LES MER
PREFIX='

NORDMA informerer

' POSTFIX='
' PAGEBAR=0 ]]}
keepmep

VIKTIG INFORMASJON PÅ E-POST ELLER PAPIR?

Keep Me Posted er en ny europeisk kampanje som fremmer borgernes rett til å velge hvordan de skal motta viktig informasjon.

LES MER
PREFIX='

NORDMA informerer

' POSTFIX='
' PAGEBAR=0 ]]}
Bouvet

BOUVET STYRKER STABEN

Bouvet styrker staben ytterligere og lyser nå ut fem stillinger.

LES MER
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. Informasjonskapslene blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Du kan også lese mer om vår bruk av informasjonskapsler.
Lukk