Nye regler for markedsføring via sosiale medier?

Vi har i NORDMA i lenger tid hørt at det jobbes med å få på plass nye, nordiske retningslinjer for markedsføring via sosiale medier. Forbrukerombudsmennene i de nordiske landene har jobbet sammen om dette i en tid.
Illustrasjon: Flickr, kdonovan_gaddy

Et utkast til disse retningslinjene ble før jul sendt på høring i Danmark. Forbrukerombudsmanden i Danmark skriver her at formålet med retningslinjene er å skape klarhet i forhold til hvordan de alminnelige reglene markedsføringsloven skal anvendes for markedsføring i de sosiale mediene.

Forbrukerombudet i Norge har ikke publisert en norsk versjon av retningslinjene. Så vidt vi er kjent med vil disse heller ikke bli sendt på høring i Norge. Vi vet derfor ikke nøyaktig hvordan den norske versjonen av disse retningslinjene vil være. Vi har vel likevel grunn til å anta at de i innhold vil legge ganske tett opp til den danske versjonen. Høringsfristen til det danske utkastet gikk ut i desember i 2011, vi har derfor ennå heller ikke sett den endelige danske versjonen.

I NORDMA følger vi dette arbeidet tett og vi er i løpende kontakt med Forbrukerombudet. Vi har også et godt samarbeid både med Sverige og med Finland i denne saken.

Stikkord for hvilke spørsmål som behandles i utkastet til retningslinjene er:
• Forbudet mot skjult reklame
• Uanmodet elektronisk markedsføring
• Markedsføring overfor barn og unge
• Innholdet av bannerreklamer
• Ansvaret for markedsføringens innhold
• Grenseoverskridende markedsføring

Dersom du vil sette deg inn i det danske utkastet, finner du det her.

Dersom du har kommentarer eller spørsmål til disseretningslinjen ta gjerne kontakt med daglig leder i NORDMA Therese Fevang.
 

NORDMA informerer

BringDialog

INTERNASJONAL HEDER TIL BRING DIALOG

Bring Dialog har vunnet sølv i den prestisjefylte konkurransen DMAs International Echo Awards.

LES MER
bouvet_jobb

NYE ANSIKTER I BOUVET.

Bouvet har fått nye ansikter i avdelingen i fjerde etasje.

 

LES MER
bouvet_gjensidige

SLIK VIL GJENSIDIGE SNAKKE MED KUNDENE

Gjensidige vil gi kundene mer enn tørre prislister og avtalevilkår. Bouvet Reklame har fått oppgaven med å lage innhold som engasjerer og styrker båndene til selskapets kunder.

LES MER
proffcom

MEDLEMSINTERVJU : PROFFCOM


ProffCom ble etablert i 1999 og har vært blant de ledende innen outsourcingsbransjen av CallCenter gjennom 15 år.

 

LES MER
callsenter

OPPDATERTE BRANSJENORMER

Vi har oppdatert bransjenormene og de skal behandles i NORDMAs styre i november.

 

LES MER
OculosAS

KUNDELOJALITET HANDLER OM Å KOMME TILBAKE.

Truls Røise forteller om hvorfor fokus på mennesker og innsikt gir økt kundelojalitet.

LES MER
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. Informasjonskapslene blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Du kan også lese mer om vår bruk av informasjonskapsler.
Lukk