Nye regler for markedsføring via sosiale medier?

Vi har i NORDMA i lenger tid hørt at det jobbes med å få på plass nye, nordiske retningslinjer for markedsføring via sosiale medier. Forbrukerombudsmennene i de nordiske landene har jobbet sammen om dette i en tid.
Illustrasjon: Flickr, kdonovan_gaddy

Et utkast til disse retningslinjene ble før jul sendt på høring i Danmark. Forbrukerombudsmanden i Danmark skriver her at formålet med retningslinjene er å skape klarhet i forhold til hvordan de alminnelige reglene markedsføringsloven skal anvendes for markedsføring i de sosiale mediene.

Forbrukerombudet i Norge har ikke publisert en norsk versjon av retningslinjene. Så vidt vi er kjent med vil disse heller ikke bli sendt på høring i Norge. Vi vet derfor ikke nøyaktig hvordan den norske versjonen av disse retningslinjene vil være. Vi har vel likevel grunn til å anta at de i innhold vil legge ganske tett opp til den danske versjonen. Høringsfristen til det danske utkastet gikk ut i desember i 2011, vi har derfor ennå heller ikke sett den endelige danske versjonen.

I NORDMA følger vi dette arbeidet tett og vi er i løpende kontakt med Forbrukerombudet. Vi har også et godt samarbeid både med Sverige og med Finland i denne saken.

Stikkord for hvilke spørsmål som behandles i utkastet til retningslinjene er:
• Forbudet mot skjult reklame
• Uanmodet elektronisk markedsføring
• Markedsføring overfor barn og unge
• Innholdet av bannerreklamer
• Ansvaret for markedsføringens innhold
• Grenseoverskridende markedsføring

Dersom du vil sette deg inn i det danske utkastet, finner du det her.

Dersom du har kommentarer eller spørsmål til disseretningslinjen ta gjerne kontakt med daglig leder i NORDMA Therese Fevang.
 

NORDMA informerer

klagest

KLAGESTATISTIKK FRA FORBRUKEROMBUDET

NORDMA har mottatt klagestatistikk fra Forbrukerombudet.

Les mer
Sommerav

VELLYKKET SOMMERAVSLUTTNING MED PRISUTDELING

18. juni gikk NORDMA og Virkes callsenterdag av stabelen. Vi var samlet i Virkes lokaler til faglig påfyll, nettverksbygging og sommeravslutning.

Les mer
Fagråd_Nordma

NORDMAS FAGRÅD

Sommeren 2014 opprettet styret i NORDMA et Fagråd. Fagrådet skal gi innspill til styret på utvalgte områder som CRM, faglig påfyll og Max Marketing Mix. I Fagrådet sitter ressurspersoner i flere medlemsbedrifter.

Les mer
Ks-nettverk

NORDMA MED NYTT NETTVERK FOR KUNDESERVICE

NORDMA har nå etablert et nytt nettverk for kundeservice.  Første nettverksmøte fant sted på Abildsø gård den 9. juni.

Les mer
personvern22

VIKTIG MILEPÆL OM PERSONVERNFORORDNINGEN I EU

Kommisjonen skriver i en pressemelding datert 15. juni 2015 at ministrene i Justisrådet nå har blitt enige om en generell tilnærming på kommisjonens forslag om nytt regelverk for personvern i EU.  Forhandlinger med parlamentet og rådet vil starte i juni. En felles ambisjon er å komme frem til en endelig avtale innen utgangen av 2015.

Les mer
cookie

FIRE AV FEM NETTSIDER BRYTER COOKIEBESTEMMELSENE

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har undersøkt de 500 mest besøkte nettsidene i Norge for å se om de følger bestemmelsen som krever leserne blir opplyst om bruken av informasjonskapsler/cookies. Resultatet er nedslående.

Les mer
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. Informasjonskapslene blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Du kan også lese mer om vår bruk av informasjonskapsler.
Lukk