Nye regler for markedsføring via sosiale medier?

Vi har i NORDMA i lenger tid hørt at det jobbes med å få på plass nye, nordiske retningslinjer for markedsføring via sosiale medier. Forbrukerombudsmennene i de nordiske landene har jobbet sammen om dette i en tid.
Illustrasjon: Flickr, kdonovan_gaddy

Et utkast til disse retningslinjene ble før jul sendt på høring i Danmark. Forbrukerombudsmanden i Danmark skriver her at formålet med retningslinjene er å skape klarhet i forhold til hvordan de alminnelige reglene markedsføringsloven skal anvendes for markedsføring i de sosiale mediene.

Forbrukerombudet i Norge har ikke publisert en norsk versjon av retningslinjene. Så vidt vi er kjent med vil disse heller ikke bli sendt på høring i Norge. Vi vet derfor ikke nøyaktig hvordan den norske versjonen av disse retningslinjene vil være. Vi har vel likevel grunn til å anta at de i innhold vil legge ganske tett opp til den danske versjonen. Høringsfristen til det danske utkastet gikk ut i desember i 2011, vi har derfor ennå heller ikke sett den endelige danske versjonen.

I NORDMA følger vi dette arbeidet tett og vi er i løpende kontakt med Forbrukerombudet. Vi har også et godt samarbeid både med Sverige og med Finland i denne saken.

Stikkord for hvilke spørsmål som behandles i utkastet til retningslinjene er:
• Forbudet mot skjult reklame
• Uanmodet elektronisk markedsføring
• Markedsføring overfor barn og unge
• Innholdet av bannerreklamer
• Ansvaret for markedsføringens innhold
• Grenseoverskridende markedsføring

Dersom du vil sette deg inn i det danske utkastet, finner du det her.

Dersom du har kommentarer eller spørsmål til disseretningslinjen ta gjerne kontakt med daglig leder i NORDMA Therese Fevang.
 

NORDMA informerer

callsenter

SAMMEN MOT USERIØSE AKTØRER

Vi må alle stå sammen mot useriøse aktører og sikre at bransjenormer følges.
 

LES MER
penn

NYTT OM NAVN

Vi oppfordrer alle medlemmer til å sende inn oppdateringer om stillinger, oppdrag eller annet nytt som dere ønsker å formidle til leserne av NORDMAs nyhetsbrev.
 

LES MER
Hanne01

NY HØST, NYE MULIGHETER!

Hanne fortsetter ferden videre og oppsummerer NORDMAs travle hverdag.

 

LES MER
BISTANDHUSET

VI ØNSKER BISTANDSHUSET VELKOMMEN

Bistandshuset ønskes velkommen som nytt medlem i NORDMA.

 

LES MER
callsenter

ER IKKE UTE ETTER CALLSENTRENE

Vi er ikke ute etter å ta callsenterne, sier Børre Hagen, daglig leder i Innsamlingskontrollen.

LES MER
LTG

NY LOV OM ANGRERETT

Den nye loven stiller detaljerte krav til hvilke opplysninger selger plikter å gi forbrukeren.

 

LES MER
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. Informasjonskapslene blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Du kan også lese mer om vår bruk av informasjonskapsler.
Lukk