Nye regler for markedsføring via sosiale medier?

Vi har i NORDMA i lenger tid hørt at det jobbes med å få på plass nye, nordiske retningslinjer for markedsføring via sosiale medier. Forbrukerombudsmennene i de nordiske landene har jobbet sammen om dette i en tid.
Illustrasjon: Flickr, kdonovan_gaddy

Et utkast til disse retningslinjene ble før jul sendt på høring i Danmark. Forbrukerombudsmanden i Danmark skriver her at formålet med retningslinjene er å skape klarhet i forhold til hvordan de alminnelige reglene markedsføringsloven skal anvendes for markedsføring i de sosiale mediene.

Forbrukerombudet i Norge har ikke publisert en norsk versjon av retningslinjene. Så vidt vi er kjent med vil disse heller ikke bli sendt på høring i Norge. Vi vet derfor ikke nøyaktig hvordan den norske versjonen av disse retningslinjene vil være. Vi har vel likevel grunn til å anta at de i innhold vil legge ganske tett opp til den danske versjonen. Høringsfristen til det danske utkastet gikk ut i desember i 2011, vi har derfor ennå heller ikke sett den endelige danske versjonen.

I NORDMA følger vi dette arbeidet tett og vi er i løpende kontakt med Forbrukerombudet. Vi har også et godt samarbeid både med Sverige og med Finland i denne saken.

Stikkord for hvilke spørsmål som behandles i utkastet til retningslinjene er:
• Forbudet mot skjult reklame
• Uanmodet elektronisk markedsføring
• Markedsføring overfor barn og unge
• Innholdet av bannerreklamer
• Ansvaret for markedsføringens innhold
• Grenseoverskridende markedsføring

Dersom du vil sette deg inn i det danske utkastet, finner du det her.

Dersom du har kommentarer eller spørsmål til disseretningslinjen ta gjerne kontakt med daglig leder i NORDMA Therese Fevang.
 

NORDMA informerer

Naugogvenner

ET FLUNKENDE NYTT REKLAMEBYRÅ

Naug & Venner ønskes velkommen som nytt medlem i NORDMA.

Les mer
vinnere_kundeservice

FULL JUBEL DA KUNDESERVICEPRISEN «BEST I TEST» BLE DELT UT.

Sector Alarm, Vitamail og Tele2 fikk alle toppscore når det kom til god kundehjelp, og kan smykke seg med Kundeserviceprisens gjeveste vinnertittel; «Best i test».

Les mer
frokostmote_29mai

FROKOSTMØTE

Nytt frokostmøte fra NORDMA om personvern og markedsføring i Tingenes Internett.

 

Les mer
Google_Nordma

FROKOSTMØTE

40 % av verdens største bedrifter forsvinner - hva med din bedrift? Nytt frokostmøte fra NORDMA med Jan Grønbech, adm. dir. i Google Norge. 

Les mer
proffcom_virke

PROFFCOM SKAPER GODE OG TRYGGE ARBEIDSPLASSER

Flere år har ProffCom blitt kåret til årets kundeservicesenter av NORDMA. I år har avdelingen i Kristiansund 15-års jubileum. På grunn av jubileet og fordi ProffCom har vært med på å skape trygge og gode arbeidsplasser i lokalsamfunnet, fikk de besøk av Virke.

Les mer

NYTT SEMINAR FRA OCULOS

Oculos inviterer til frokostseminar med kundelojalitet som tema.

Les mer
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. Informasjonskapslene blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Du kan også lese mer om vår bruk av informasjonskapsler.
Lukk