Nye regler for markedsføring via sosiale medier?

Vi har i NORDMA i lenger tid hørt at det jobbes med å få på plass nye, nordiske retningslinjer for markedsføring via sosiale medier. Forbrukerombudsmennene i de nordiske landene har jobbet sammen om dette i en tid.
Illustrasjon: Flickr, kdonovan_gaddy

Et utkast til disse retningslinjene ble før jul sendt på høring i Danmark. Forbrukerombudsmanden i Danmark skriver her at formålet med retningslinjene er å skape klarhet i forhold til hvordan de alminnelige reglene markedsføringsloven skal anvendes for markedsføring i de sosiale mediene.

Forbrukerombudet i Norge har ikke publisert en norsk versjon av retningslinjene. Så vidt vi er kjent med vil disse heller ikke bli sendt på høring i Norge. Vi vet derfor ikke nøyaktig hvordan den norske versjonen av disse retningslinjene vil være. Vi har vel likevel grunn til å anta at de i innhold vil legge ganske tett opp til den danske versjonen. Høringsfristen til det danske utkastet gikk ut i desember i 2011, vi har derfor ennå heller ikke sett den endelige danske versjonen.

I NORDMA følger vi dette arbeidet tett og vi er i løpende kontakt med Forbrukerombudet. Vi har også et godt samarbeid både med Sverige og med Finland i denne saken.

Stikkord for hvilke spørsmål som behandles i utkastet til retningslinjene er:
• Forbudet mot skjult reklame
• Uanmodet elektronisk markedsføring
• Markedsføring overfor barn og unge
• Innholdet av bannerreklamer
• Ansvaret for markedsføringens innhold
• Grenseoverskridende markedsføring

Dersom du vil sette deg inn i det danske utkastet, finner du det her.

Dersom du har kommentarer eller spørsmål til disseretningslinjen ta gjerne kontakt med daglig leder i NORDMA Therese Fevang.
 

NORDMA informerer

LTG

NY LOV OM ANGRERETT

Den nye loven stiller detaljerte krav til hvilke opplysninger selger plikter å gi forbrukeren.

.: Les mer her
SVEIN

NYTT ÆRESMEDLEM I NORDMA

Vi gratulerer - Svein Rasmussen er NORDMA´s nyeste æresmedlem.

 

.: Les mer her
LTG

JUSS - NY VEILEDER FOR SOSIALE MEDIER

Bruker du bloggere til å markedsføre egne produkter? – husk at det er tydelige krav til bloggeres merking av reklame

.: Les mer her
Norpost

MEDLEMSINTERVJU.

I vår nye spalte vil vi intervjue medlemmer av NORDMA. Neste ut er Norpost - Norges største private postselskap.

 

.: Les mer her
PENETRACE

PENETRACE

Forholdet mellom butikk og nett, ett skritt nærmere løsningen.

.: Les mer her
PK

PERFORMANCE-KONFERANSEN

Medlemmer av NORDMA har nå muligheten til å sikre seg Performance-billetter til en god pris.

 

.: Les mer her
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. Informasjonskapslene blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Du kan også lese mer om vår bruk av informasjonskapsler.
Lukk